Een zaak die we allemaal zeker zouden moeten steunen en bevorderen is die van de biodiversiteit.  In het land waar ik woon is er een grote biodiversiteit en ik doe mijn uiterste best om die te behouden, aan te moedigen en te bevorderen. Er zijn bijvoorbeeld heel veel soorten vlinders: zwart-witte, oranje met zwarte vlekken, metallic-blauwe, kastanjebruine, honderden witte en nog veel meer. Soms vliegen ze in een wolk om je heen. Dus plant ik vlinderstruiken en andere soorten waar ze van houden, en die het leven van vlinders bevorderen.

Er is hier nog veel meer soortenrijkdom. Er zijn veel soorten vogels: we hebben roodstaarten, we hebben waterhoentjes, er zijn veel uilen enzovoort. Ik probeer dus de biodiversiteit in de bossen en op de velden te behouden en te bevorderen. In de weiden, veel bloemen, veel zeldzame orchideeën.

Maar het is geen gemakkelijke strijd, want de houding van de maatschappij is daar niet op afgestemd. De boeren hier denken dat ze echt goed werk hebben verricht als ze alle heggen hebben weggehaald en alle insecten hebben gedood, zodat ze een goede voedseloogst kunnen produceren uit een monocultuurveld.

Als ze de insecten doden, doden ze ook het voedsel van veel vogels. Het aantal insecten, het aantal vogels, is allemaal afgenomen, zelfs sinds de tijd dat ik hier ben.

Ik herinner me nog, toen ik een kind was, dat als we een lange autorit maakten, de ruiten en de autolichten allemaal bedekt waren met kleine lichamen van de insecten die verpletterd waren terwijl we reden. Dat gebeurt nu niet meer. Ik kan helemaal naar Nederland rijden en mijn raamhor en mijn koplampen zijn nog schoon. Hoe komt dat? Omdat we alle insecten hebben uitgeroeid. De insecten zijn allemaal weg, allemaal vernietigd.

Natuurlijk, insecten kunnen een plaag zijn... als je probeert te eten en er vliegen wespen rond... dan denk je "Oh, die zijn vervelend, daar moeten we vanaf." Maar wespen zijn een vitaal onderdeel van het ecosysteem van de wereld om ons heen.

Dus, hier probeer ik een kleine oase te behouden, een klein eiland van biodiversiteit in het midden van wat, vanuit dat oogpunt, echt een woestijn is. En weet u, een paar dagen geleden verscheen de elektriciteitsmaatschappij Électricité de France plotseling met een grote machine en verwoestte een grote strook vegetatie dwars door het midden van mijn land. Ze hebben alles weggekapt en tot de grond herleid. Dit natuurlijk om de hoogspanningskabels te beschermen die er dwars doorheen lopen. Dus, 50 meter aan weerszijden van de hoogspanningskabels is er verwoesting. Ik ben er niet zeker van dat deze mate van verwoesting echt nodig was, maar ik twijfel er niet aan dat ze denken dat ze goed werk hebben verricht; en het is waarschijnlijk nooit bij hen opgekomen dat in deze struiken en bomen die ze hebben vernield, nestelende vogels zaten in deze tijd van het jaar, het hoogseizoen voor de vogels om zich voort te planten en te vermenigvuldigen. Ik ben er zeker van dat ze daar nooit aan gedacht hebben. Het is niet dat ze boosaardig of slecht zijn. Het zit gewoon niet in het bewustzijn van deze samenleving om de biodiversiteit te behouden en te bevorderen.

We gaan allemaal naar de supermarkt en we willen perfecte appels, perfecte tomaten, enzovoort. Die perfectie wordt bereikt door de insecten te vernietigen die leven in het gebied waar deze dingen groeien. We maken er allemaal deel van uit en er zal een mentaliteitsverandering nodig zijn. Anders zal, wanneer de biodiversiteit afneemt en soorten verdwijnen, een van de soorten die zal verdwijnen de homo sapiens zijn.

 

Namo Amida Bu                                       Hartelijk dank

Dharmavidya                                            David

 

Geplaatst door Tineke Osterloh op 26 augustus 2020 en vertaald in het Nederlands door Vajrapala

You need to be a member of David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis) to add comments!

Join David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis)

Email me when people reply –