Hier is nog een passage uit de Grotere Zuiverlandsoetra*:

"Dharmakara Bodhisattva benaderde toen de Boeddha en wierp zich vervolgens voor hem neer in prosternatie, omcirkelde hem drie keer en verklaarde in grote vreugde : 'Ik heb nu de pure bedoeling om een Zuiverland op te bouwen'.

"De Boeddha Lokeshvararaja zei toen tegen hem: 'Dit moet je verkondigen.  De Tathagata stemt hiermee in.  Je hebt toestemming. Het is nu het juiste moment.  Ga door en verblijdt de bijeenkomst. Breng het gebrul van de leeuw. Als andere bodhisattva's dit horen, zullen ze deze Dharma beoefenen en zo ontelbare grote geloften vervullen'.

"De shramana antwoordde: "Ik verzoek u mij uw aandacht te schenken, ik zal mijn geloften volledig verkondigen."

*Grote Zuiverlandsoetra: https://issuu.com/dharmavidya/docs/twopurelandsutras (p.5 van het online-boek)

***

Podcast

In deze podcast wil ik het verhaal van Dharmakara verderzetten. We zagen in de laatste podcast hoe Dharmakara in geloof ontwaakte toen hij de Boeddha Lokeshvararaja ontmoette; en toen hij dit ontwaken had als gevolg van een visioen van alle mogelijke Zuivere Landen legde hij grote geloften af; en de soetra vertelt ons dat hij in feite 48 grote geloften aflegde, en dit is waarom, wanneer je een icoon van Amida Boeddha ziet, er vaak 48 stralen van licht rond zijn lichaam schijnen.

Dus, 48 grote geloften - waar gingen die over?

De 48 geloften gingen over het soort Zuiverland dat Dharmakara wilde creëren en dat hij tevens creëerde en waardoor hij Amida Boeddha werd. De 48 geloften zijn een soort manifest voor een Utopia of een perfecte wereld, een wereld die vrij is van de belemmeringen en beperkingen van het leven in onze geconditioneerde samsara.

Drie van de geloften krijgen vaak speciale aandacht. Dit zijn de 18e, 19e en 20e geloften. Deze krijgen bijzondere aandacht omdat dit de drie geloften zijn over hoe mensen toegang krijgen tot dit prachtige Zuiverland wanneer het eenmaal is ontstaan.

De eerste gelofte, de eerste van deze drie, de 18e gelofte dus, gaat over hoe je via het geloof binnen kunt komen; de tweede gelofte gaat over hoe je binnen kunt komen door verdienste, door de accumulatie van deugd, en de derde gelofte, de 20e gelofte, gaat over hoe je binnen kunt komen door de ontwikkeling van de volmaaktheid van samadhi - door het pad van meditatie.

Er wordt ook gefocust op deze drie paden, omdat in het begin van de oprichting van het zuiverlandboeddhisme in Japan, er Honen Shonin was; en Honen Shonin was in veel opzichten een soort volmaakte monnik. Hij leefde een zeer deugdzaam leven in een klooster tot het jaar 1175 toen hij Mt Hiei verliet en de leer van het Zuiverland begon te verspreiden en hij genoeg mogelijkheden had om de samadhis te beoefenen; iedereen beschouwde hem als voorbeeldig; en dat was hij zeker. Honen zei: "Als ik er eerlijk over nadenk, heb ik niet alle deugden kunnen perfectioneren en ik heb ook geen van de samadhis kunnen perfectioneren." De geest is erg moeilijk te controleren. Het lichaam is even onbetrouwbaar; en daarom, als we kijken naar deze drie geloften, is alleen het pad van het geloof, het pad van de geest, het pad van het aanroepen van de naam, het enige dat praktisch is in de omstandigheden van het leven in deze tijden. De mensen beschouwden dat tijdperk over het algemeen als een ontaarde tijd. Ik weet niet wat ze van deze tijd zouden denken, maar ze zouden waarschijnlijk denken dat het nog verder is ontaard.

Dus, een fundament van de stijl van het zuiverlandboeddhisme is gebaseerd op deze observatie van Honen dat het pad van het geloof haalbaar is, terwijl het pad van de volmaakte deugd en het pad van de volmaakte samadhi illusoir zijn, wellicht onmogelijk, zeker extreem moeilijk, voor mensen die in normale omstandigheden leven.

Dit zijn dus de drie grote geloften: 18, 19 en 20.

 

Dank u wel.                         Namo Amida Bu

Dharmavidya                    David

 

Geplaatst door Tineke Osterloh op 22 oktober 2020 en vertaald in het Nederlands door Vajrapala

You need to be a member of David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis) to add comments!

Join David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis)

Email me when people reply –