De vorige keer zijn we begonnen met het bekijken van de geloften van Dharmakara bodhisattva; en we hebben gekeken naar wat de drie grote geloften, de 18e, 19e en 20e geloften, worden genoemd. Nu wil ik graag de 22e gelofte met jullie delen.

De 22e gelofte gaat over het bodhisattva-pad - het bodhisattva-ideaal - wat een van de fundamenten van het Mahayanaboeddhisme is. Ik zal de gelofte aan u voorlezen. Er staat in de soetra:

"Oh, Gezegende, mag ik niet tot het volledige ontwaken komen als, wanneer ik dat heb gedaan, al diegenen die herboren zijn in mijn Zuiverland niet nog slechts één wedergeboorte verwijderd zijn van het volledige nirwana, met uitzondering

  • van degenen die anders kiezen en bodhisattva geloften afleggen:
  • die het lef hebben om grote geloften af te leggen voor het welzijn van de hele wereld,
  • die zich uitsluitend inzetten voor het welzijn van eenieder
  • die zijn toegewijd om alle levende wezens tot spirituele volwassenheid te brengen,
  • die vrij rondreizen om de bodhisattva praktijk in alle werelden te beoefenen,
  • die alle Boeddha's willen dienen en eren,
  • die wezens zo talrijk als zandkorrels in de Ganges instrueren, leiden en transformeren, en
  • die de deugden van Samantabhadra cultiveren."

Samantabhadra is een voorbeeldige bodhisattva. De naam Samantabhadra betekent letterlijk Diegene die geheel goedheid is.

Dit is dus een beschrijving van het ideaal van de bodhisattva: om al het goede te zijn, om wezens zo talrijk als het zand van de Ganges te onderwijzen en te transformeren, en via dit alle Boeddha's te dienen en te eren; en om dit te doen zullen ze gaan waar het nodig is en doen wat nodig is, omdat ze toegewijd zijn aan deze taak om alle levende wezens tot spirituele volwassenheid te brengen.

Dit zijn bodhisattva's en je kunt zien dat het idee hier is dat, wanneer mensen vertrouwen hebben, ze herboren worden in het Zuiverland. In het Zuiverland zijn ze in perfecte omstandigheden om de verlichting te bereiken, om het nirvana binnen te gaan, en dus, als ze het Zuiverland binnengaan als shravaka's, als discipelen, zal dit de natuurlijke weg zijn: dat ze dan hun spirituele weg naar het nirvana zullen voltooien.

Er zullen echter ook mensen zijn die terugkeren, die uit mededogen voor andere levende wezens terugkeren naar werelden als deze om alle wezens te dienen.

Dit is een zeer inspirerend en veelomvattend beeld, een mythe zou je kunnen zeggen. Een grote mythologie die ons leven kan vormgeven en ons een ideaal kan geven om in gedachten te houden.

Dus, we zouden ons leven kunnen wijden aan het proberen te realiseren van iets van dit ideaal als een bodhisattva en we zouden een leven van altruïsme kunnen leiden en met een groot geloof zouden we het Zuiverland kunnen binnengaan en, in zekere zin, een soort aanvulling krijgen van de invloed van de Boeddha, voordat we terugkeren naar een andere wereld van samsaristische omstandigheden om nog meer wezens op deze manier te helpen.

Dit is het kosmische beeld van het Mahayanaboeddhistische pad en hier is het vastgelegd in de Grotere Zuiverland Soetra, in de 22e gelofte. Daarom hebben we binnen het trainingsprogramma van de Amida School een educatief programma dat "Vow 22" heet, omdat het gericht is op wat nodig is om dit pad verder te zetten.

Dat is Vow 22. (Gelofte 22)

Hartelijk dank                     Namo Amida Bu

Dharmavidya                    David

Details van het Vow 22 programma zijn te vinden op

http://www.amidashu.org/vow-22-in-depth-study-course/

Geplaatst door Tineke Osterloh op 24 oktober 2020 en vertaald in het Nederlands door Vajrapala

 

 

You need to be a member of David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis) to add comments!

Join David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis)

Email me when people reply –