In deze podcast wil ik voor u de betekenis van de Hart Soetra uitleggen. Als je het Boeddhisme hebt bestudeerd, weet ik zeker dat je de Hart Soetra bent tegengekomen. Ik weet zeker dat je veel hebt gehoord over vorm en leegte, en over prajna paramita, de ultieme wijsheid. Wat betekent dat nu allemaal?
De Hart Soetra is een zeer korte tekst die de prajna paramita uitlegt. Het klinkt allemaal heel abstract. De sleutelzin in de Heart Sutra is shiki fu i kuu, meestal vertaald als "vorm staat niet los van leegte".
Shiki fu i kuu
kuu fu i shiki
shiki soku ze kuu
kuu sou ze shiki
Vorm en leegte zijn hetzelfde. Wat betekent dit? Om het te begrijpen moeten we begrijpen wat shiki is en wat kuu. Shiki, vorm, betekent ook kleur, zoals wat je kunt ervaren, wat je kunt zien, wat zichtbaar is, wat tastbaar is. Het is als de grond waar we op lopen. Kuu is leegte, shunyata. Kuu betekent ook de lucht, de ruimte. De ruimte heeft geen kleur, de ruimte is onzichtbaar, in zekere zin transparant. Wat betekent dat hier?
Kuu is de basis van liefde. Liefde in haar pure vorm is de zuiverheid zelf. Je kunt liefde niet zien. Onvoorwaardelijke liefde is niet zichtbaar in en van zichzelf. Het is leeg, het is kuu. Maar het wordt zichtbaar als het op een of andere manier vorm krijgt, net als het licht dat je ziet. Je ziet het licht niet, maar je ziet het licht wél als het licht wordt opgesplitst in zijn delen, dan wordt het een regenboog. Dan kun je het zien, het wordt tastbaar, zichtbaar, beleefbaar op een bepaalde manier. En dus heeft kuu, leegte, shiki nodig om ervaren te worden. Als er geen shiki is, geen rupa, geen vorm, dan is er ook geen van de andere skandhas. Dus er is geen ervaring. Er gebeurt niets in het leven. Shiki, kleur - als we zeggen dat een persoon een kleurrijk leven heeft, bedoelen we dat er veel gebeurt. En er gebeurt veel in het leven, het leven is kleurrijk. Dus Kuu, de leegte, die de essentie van de liefde is, heeft iets tastbaars en kleurrijk nodig om zichtbaar te zijn, om zich uit te drukken, om aan te raken, enzovoorts.
Als ik iemand een doos chocolaatjes geef, zijn het niet de chocolaatjes die er echt toe doen, maar de liefde. De liefde op zich is niet zichtbaar. Het heeft de pralines nodig. De pralines zijn nodig om de liefde zichtbaar te maken. Dat geldt ook voor deze podcast. Mijn liefde voor jou heeft een of andere uitdrukking nodig, dus ik stuur je deze podcast. De inhoud van de podcast, de ideeën in de podcast kunnen interessant zijn, maar het belangrijkste is dat je de boodschap krijgt dat ik genoeg om je geef om je deze podcast te sturen. Dus de podcast is mijn liefde voor jou.
Het is hetzelfde met alles van deze aard. We leven in de lucht, wat liefde is, maar we lopen op de grond, wat vorm is. En de twee hebben elkaar nodig. Je kunt alleen liefde uitdrukken door middel van vorm. Dit is waar alle Boeddha's op terugvallen, dit is de basis. Zonder shiki is er geen leven, geen geboorte, geen veroudering, geen ziekte, geen dood. Hierop steunen is de grote bescherming van de geest, de bescherming van het hart. Het is dé grote mantra op die manier. Mantra betekent bescherming van het hart. Dus dit is de betekenis van de hart soetra. Dit is mijn volledige commentaar op de Hart Soetra in vijf minuten.
Dank u wel.
Namo Amida Bu
Dharmavidya
David
Transcriptie door Ming Ming Wang op 2 september 2020, vertaald in het Nederlands door Vajrapala.
Replies