Er is mij gevraagd om iets te zeggen over karma. Een grote opdracht in 5 minuten!  Dus, hier gaat ie dan:

Karma is onze verstrikking in de wereld van omstandigheden. Boeddha zei dat de hele wereld in brand staat. We kunnen gemakkelijk door dat vuur verteerd worden. Het is alsof elk voorwerp dat je tegenkomt ernaar verlangt bezit van je te nemen, en achteloos loop je in de val, in de vlammenzee.

We zijn geneigd over karma te denken in termen van winst en verlies: verdienste verwerven en onze schuld afbetalen van negatief karma uit eonen van verkeerd handelen. Maar dat is een beetje als het graven van een kuil op het strand onder de zeespiegel: hij loopt net zo snel vol als je hem uitgraaft.

Verder, en ik veronderstel dat dit een bijzonder boeddhistisch punt is, bindt zelfs goed karma iemand nog nauwer aan samsara, net zoals het bezit van rijkdommen een rijk persoon niet minder hebzuchtig maakt. Een groter voordeel moedigt alleen maar een grotere verstrikking aan.

Siddharta Gautama heeft enkele jaren voor zijn verlichting geprobeerd zijn karmische schuld af te betalen door zijn lichaam te versterven. Het werkte niet. Hoeveel boetedoening men ook doet, of, omgekeerd, hoeveel goed werk men ook doet, de balans komt nooit uit het rood. De wereld blijft in brand staan. Dus moet men een manier vinden om door de vlammen heen te lopen. Dit is het Pad van Geloof.

In de grotere Zuiverland Soetra staat, dat geloof je in staat zal stellen door het vuur te gaan aan het eind van de kalpa, wanneer het hele universum verzwolgen wordt. Maar men hoeft niet te wachten tot het einde van de kalpa. Karma brandt al.

Maar terwijl karma kan worden gezien in termen van een calculus van winst en verlies, is Amida mateloos: geen winst - geen verlies. Je vertrouwen stellen in Amida is in zekere zin onzichtbaar worden voor karma. Je kunt het zien, maar het kan jou niet zien. Dit is de Yin positie. Het goede gebeurt: Namo Amida Bu. Het slechte gebeurt: Namo Amida Bu.

Alles in de wereld brandt van verlangen naar jou. Het wil je in zijn drama trekken. Karma is drama. Drama heeft een momentum. Elk verhaal brengt je in vervoering, en het ontvouwt zich en het leidt tot een ontknoping. En in deze ontknoping zit ironie. En deze ironie is een verhaal van Dharma - maar in negatieve vorm. Karma brengt dukkha en dukkha is de poort, maar meestal gaan we er niet in. We rennen terug in de rook en worden opgepikt door het volgende verlangende object, om de volgende cyclus weer helemaal opnieuw te beginnen.

Karma is een sluw roofdier. Het is leuk om begeerd te worden tot het je opeet. Dan word je verscheurd. Steeds hopend op geluk en genot, steeds bevreesd voor ongeluk en pijn, is men kwetsbaar voor elke verleiding. Karma - de bedrieger van het vertrouwen, zal spoedig je portefeuille legen en alles nemen wat je hebt.

De gelovige glimlacht naar de begeerlijke wereld en laat zich er niet door vangen. De dochters van Mara rollen hun praktijken uit als prostituees langs de kant van de weg, maar de Boeddha ziet ze slechts als prachtige bloemen die uit de hemel zijn gevallen om het pad te verfraaien.

De gelovige kijkt naar karma met het oog van een wijze vriend: "Karma, je bent gezien. Ik geniet van je uitstalling, maar ik heb vandaag geen behoefte om iets te kopen. Ik geef je de zegen."

 

Namo Amida Bu                           Hartelijk dank

Dharmavidya                                David

***

Er is nog een podcast (#85) over karma. Volg deze link om hem te lezen:

https://eleusis.ning.com/group/buddhism/forum/topics/karma-transcriptie-amida-shu-podcast-85-22-september-2020

***

Geplaatst door Tineke Osterloh op 23 juli 2020 en vertaald in het Nederlands door Vajrapala

You need to be a member of David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis) to add comments!

Join David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis)

Email me when people reply –