Mijn grootmoeder pleegde zelfmoord. Moeder voelde zich altijd erg schuldig. Ik denk dat ze dacht dat ze niet genoeg had gedaan voor haar moeder om haar moeder in deze wereld te laten blijven. Nochtans denk ik dat mijn moeder het verkeerd had om zich zo te voelen. Ik denk dat oma - eerlijk gezegd, niet dat ze deze wereld afwees of haatte - het was dat ze bij haar man wilde zijn die kort daarvoor was overleden.

Je hoeft geen bijzonder sterke of duidelijke visie of doctrine of idee van de Andere Wereld te hebben om daar te willen zijn met degenen die je liefhebt.

Mijn vader zat in het leger tijdens de tweede wereldoorlog. Hij nam veel risico's en eindigde met veel medailles voor dapperheid. Ik weet zeker dat mijn vader dapper was, maar tegelijkertijd denk ik dat een deel van het nemen van risico's was omdat hij het gevoel had dat hij het niet erg vond om te sterven; meer dan dat, een deel van hem wilde sterven, omdat hij bij zijn gevallen kameraden wilde zijn. Hij had een aantal zeer goede vrienden in het leger en die waren al gestorven. Dus, nogmaals, er is het fenomeen van in de Andere Wereld te willen zijn in plaats van in deze Wereld te willen zijn.

Het boeddhisme werd in Japan opgericht door prins Shotoku. Shotoku wordt in Japan algemeen beschouwd als een grote bodhisattva. Hij was een boeddhistische leraar bij uitstek. Hij had een Koreaanse boeddhistische leraar, Hui Tzu. Hui Tzu en Shotoku waren erg close. Ze hielden veel van elkaar. Hui Tzu, in feite, overleefde Prins Shotoku, maar toen hij hoorde dat Prins Shotoku was gestorven, was hij erg verdrietig. Hij stierf kort daarna, en men denkt dat hij bij Shotoku in het Zuiverland wilde zijn.

In de geschiedenis van het Zuiverlandboeddhisme was een van de belangrijkste gebeurtenissen de oprichting in het jaar 402 door een groep van 123 beoefenaars op de berg Lu in China van wat The White Lotus Society werd genoemd, en The White Lotus Society werd gebouwd rond een gelofte van deze 123 mensen dat ze, door hun beoefening van de toewijding aan Amitabha, op een dag samen zouden worden geboren in het Zuiverland.

Dus, dit verlangen om samen te zijn in het Zuiverland is een zeer diepgaand iets. Het is niet alleen een theorie, het is niet alleen een idee dat gebaseerd is op de leer. Het is iets wat mensen diep in hun hart voelen, dat mensen die me na aan het hart liggen, diep in hun hart voelden.

Als je dicht bij een geboorte of een dood bent, voelt de Andere Wereld veel reëler. Als je midden in de drukte van het leven in deze wereld zit, dan kan het al je aandacht opeisen en kun je denken dat deze wereld alles is wat er is, maar mensen hebben door de tijd heen altijd een gevoel van een ander rijk gehad; en soms willen ze liever in dat rijk zijn, soms hebben ze een verlangen naar dat rijk; en vaak is dat omdat de mensen die ze liefhebben al in dat rijk zijn. Toen ik maatschappelijk werker was, ontmoette ik veel oudere mensen voor wie dit waar was.

Op een dag zullen we weer met onze geliefden in het Zuiverland zijn. Daar ben ik zeker van.

Dank u wel.                     Namo Amida Bu

Dharmavidya                  David

 

Geplaatst door Tineke Osterloh op 31 oktober 2020 en vertaald in het Nederlands door Vajrapala

You need to be a member of David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis) to add comments!

Join David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis)

Email me when people reply –