Hier is de podcast van vandaag. Het gaat over hoe de nembutsu wordt bepaald door iemands oprechte intenties.  Oprechtheid is een van de drie dimensies van de geest die een volwaardige betekenis geven aan de praktijk.

Shan Dao 善導 (613-581) was een grote Chinese Zuiverland leraar.  In het Japans heet hij Zendo. In zijn commentaar op de Contemplatie Soetra benadrukte hij het belang van de "Drie Geesten", d.w.z. de oprechte geest, de diepe geest en de geest die verdiensten overdraagt.

De Contemplatie Soetra is een van de " Drie Zuiverland Soetra's".  De andere twee zijn de Soetra van de Boeddha van Onbegrensd Leven, algemeen bekend als de Grotere Zuiverland Soetra, en de Amida Kyo, ook bekend als de Kleinere Zuiverland Soetra.

***

In de laatste podcast sprak ik over hoe, ook al is het soms moeilijk voor ons om elkaars liefde te ontvangen, Amida altijd onze devoties ontvangt, zolang ze maar oprecht zijn, in welke vorm dan ook. Dit heeft een aantal implicaties.

Een van de eerste implicaties is dat oprechtheid belangrijker is dan vorm. Oprechtheid is de eerste van wat men de Drie Geesten noemt. De leer van de Drie Geesten kwam naar voren in Shan Dao's commentaar op de Contemplatie Soetra. Ik zal meer zeggen over de andere twee geesten in de volgende podcasts. Hier is het voldoende vast te stellen dat oprechtheid een belangrijke eerste stap is.

Oprechtheid kan niet het hele plaatje zijn; dat zien we aan de hand van alledaagse voorbeelden. Het is perfect mogelijk om oprecht verkeerd te zijn. Op dit moment wordt er in de actualiteit nogal wat gediscussieerd over het fenomeen dat plots opduikt dat mensen beelden naar beneden halen of beschadigen. In deze kwestie is het perfect mogelijk om oprecht te zijn in het voor of in het tegen zijn: Sommige mensen zouden oprecht kunnen geloven dat het een vreselijke zaak is om standbeelden te hebben die waarden vertegenwoordigen die in strijd zijn met wat we vandaag de dag in de samenleving belangrijk vinden, en dat deze standbeelden moeten worden neergehaald. Een ander mens kan net zo oprecht geloven dat de geschiedenis belangrijk is, dat je de geschiedenis die je hebt niet kunt veranderen, dat het heel belangrijk is om die te respecteren en dat het neerhalen van standbeelden een vreselijk iets is om te doen. Deze twee posities kunnen niet allebei goed zijn, maar mensen kunnen beiden oprecht zijn in hun gedachtegang hierover. Er zijn een aantal andere posities die mensen ook oprecht zouden kunnen innemen.

Dus, oprechtheid is belangrijk, maar het is niet de ‘be all and end all’. Daarom is het zo dat er drie belangrijke geesten zijn, niet slechts één. In zekere zin kunnen we zeggen: drie dimensies van de geest van spirituele devotie.

De tweede belangrijke implicatie van Amida's acceptatie van onze devoties in welke vorm dan ook, van oprechte intentie die belangrijker is dan vorm, is dat de vorm verschillend kan zijn. Dit is duidelijk op een eenvoudig niveau. De nembutsu "Namo Amida Bu" neemt in verschillende landen een andere vorm aan, afhankelijk van de taal. Als je in China bent, dan is het misschien "Omito Fo" of "Namo Omito Fo", als je Vietnamees bent: "Namo Adida Phat", enzovoort. Maar het kan ook heel andere vormen hebben. Japans: "Namo Amida Butsu" staat heel dicht bij "Namo Amid Bu". Maar in het Japans kan het ook zijn: "Ki myō jin jip-pō mugekō nyo rai". Er zijn veel verschillende manieren om de nembutsu te zeggen.

Maar zelfs voorbij het uitspreken, is de basisstructuur van de zuiverland leer, dat wanneer je eenmaal de nembutsu hebt gekozen, dat wanneer de nembutsu je fundamentele praktijk is geworden, dat het dan je hele leven begint door te dringen, zodat veel dingen nembutsu kunnen worden; en dus, in plaats van dat het als het ware "een praktijk" is, iets wat je opzettelijk doet voor een uur per dag of voor zoveel herhalingen, wordt het iets dat al je activiteiten, alles wat je doet, doordringt. Ik breng heel wat tijd door met het zagen van stukken hout, deels voor brandhout, deels voor de bouw, enzovoort - elke slag van de zaag kan een nembutsu zijn. Ik zou de nembutsu kunnen zeggen als ik de zaag gebruik of ik zou me kunnen voorstellen dat dit nembutsu is. Dus, elke handeling kan nembutsu worden; en dit betekent natuurlijk dat veel verschillende praktijken ook nembutsu kunnen worden.

De zuiverlandbenadering is dus zeer flexibel, maar heeft een fundamentele, solide basis; en die basis is de nembutsu. Zolang het maar oprecht is, wat oprecht bedoeld is om nembutsu te zijn, is nembutsu.

Namo Amida Bu.        Dank u wel.

Dharmavidya              David

Geplaatst door Tineke Osterloh op 7 september 2020 en vertaald in het Nederlands door Vajrapala

 

 

You need to be a member of David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis) to add comments!

Join David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis)

Email me when people reply –