Vanmorgen las ik het nieuws en ontdekte dat ik de afgelopen jaren meer inkomstenbelasting heb betaald dan Donald Trump. Dat betekent niet dat ik een buitengewoon rijk man ben. Je hebt waarschijnlijk ook meer betaald dan Donald Trump.

Men zou gemakkelijk door dit simpele feit tot de conclusie kunnen komen dat we misschien in een ongewoon corrupte en ontaarde tijd leven. Toch publiceerde Anthony Trollope in 1875 een boek genaamd The Way We Live Now. Hij stelde een financier voor, die lid werd van het parlement, die financiële regelingen uitvoerde, die geld verdiende op basis van oneerlijke beweringen, bedrog en vleierij bij mensen die in een positie verkeerden om de mening te beïnvloeden.

Dit soort dingen is zeker niet nieuw. Ongetwijfeld was het zelfs in de tijd van de Boeddha aan de gang. Macht en rijkdom zijn vaak zo'n verleiding geweest dat mensen bereid zijn om allerlei harde handelingen te verrichten om ermee  geassocieerd te worden. Het resultaat kan echter vaak volledig desastreus zijn, zoals het was voor de centrale figuur in Trollope's roman, die uiteindelijk zelfmoord pleegde.

In de positie van de heer Trump zijn er veel vogels die erover denken om naar huis te trekken, wat hem toch wel eens in een enorm en vreselijk eindspel zou kunnen drijven.

Gisteravond had ik een droom. Ik herinner me niet de hele droom, maar het deel dat ik me wél herinner, was dat er een klas aan de gang was over de verschillen tussen de verschillende religies; en de conclusie van deze klas was dat het belangrijkste verschil tussen de monotheïstische stijl van religie en de boeddhistische stijl van religie was dat de oorzaak van alle problemen in de theïstische religies de zonde was, een ongehoorzaamheid aan de geboden van de god, terwijl in het boeddhisme de oorzaak van alle problemen onwetendheid, misrekening, zelfbedrog was.

Dit leidt tot een heel andere manier van interpreteren van wat er in de politiek en de geschiedenis gebeurt. Wanneer mensen verstrikt raken in hebzucht, haat, waanideeën, is dit in het boeddhisme niet de werking van een "kwade kracht", maar het resultaat van dwaasheid.

Wanneer iemand gemotiveerd is om zich te verheffen tot een machtige positie om wraak te nemen op iemand anders die hem heeft verslagen of beledigd, dan zet hij zich in voor problemen in de toekomst, want aan dit soort acties en reacties komt geen einde. Er is geen enkel stadium waarin men tot een volledige overwinning kan komen.

En als men achter rijkdommen aanzit in de hoop dat dit veel geluk zal brengen, dan is dat vanzelfsprekend niet het geval. Het brengt zorgen met zich mee. Het brengt rivaliteit, competitie, jaloezie, en leidt ertoe dat je leven omringd wordt door schurken, die echt alleen maar geïnteresseerd zijn in het wegnemen van wat je hebt.

Het levert niet het door jou beoogde doel op, dus, het is een vergissing, het is een dwaasheid, het is een misrekening; en dit is de boeddhistische manier om de dingen te beschouwen; en het maakt het mogelijk om enige sympathie te hebben, zelfs voor de mensen die in de geschiedenisboeken staan als de schurken. Je ziet dat ze gewoon een fout hebben gemaakt - en wat voor een puinhoop levert dat op.

De wortel van al onze problemen is zelfbedrog. Als we als vuurtoren op onze reis door het leven iets nobels en puur en goeds zetten, zoals het Zuiverland, dan hebben we veel minder kans om zulke fouten op grote schaal te maken. Dit is het wereldse voordeel van het spirituele leven.

En zelfs als we meer belasting betalen dan Donald Trump zullen we zeker niet zoveel vijanden en zoveel zorgen hebben.

 

Namo Amida Bu               Dank u wel.

Dharmavidya                    David

Transcriptie door Tineke Osterloh op 29 september 2020 en vertaald door Vajrapala

 

You need to be a member of David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis) to add comments!

Join David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis)

Email me when people reply –