Dit is podcast #108. Het zal dus de laatste zijn in deze reeks van podcasts, 108 is een zeer gunstig getal in het boeddhistische systeem. Er was een vorige podcast over de betekenis van dit nummer (Podcast #76).  Als dit de laatste podcast is, moet het op een of andere manier de hele betekenis van de andere 107 die eerder zijn gekomen samenvatten. Dit zou dus alles op een eenvoudige manier moeten samenvatten.

Nou, als we op zoek zijn naar iets dat het allemaal op een eenvoudige manier samenvat, dan zijn we op zoek naar de nembutsu. De nembutsu is de epitome van de hele boeddhistische weg. De nembutsu is een venster waardoor alle leringen van de Boeddha in al hun diepgang en reikwijdte kunnen worden waargenomen, op alle mogelijke manieren.

En, je zou kunnen zeggen: "Hoe kan het mogelijk zijn, dat zes lettergrepen zoveel verschil kunnen maken? Hoe kunnen zes lettergrepen je hele leven veranderen? Je hebt net heel veel boekdelen nodig als de Encyclopedie Britannica!" Natuurlijk, het boeddhisme biedt een groot aantal geschriften, sutra's, commentaren en zo verder. Dus, je kunt jezelf volledig onderdompelen in al dat leren. Dat is wat je kunt zien door dit venster - dit venster, dat is de nembutsu.

Dus, hoe kunnen zes lettergrepen genoeg zijn? Zullen ze genoeg zijn om je leven te veranderen? Nou, als ik je eraan herinner dat de drie kleine woorden "Ik hou van je" je leven zeker kunnen veranderen, wat kunnen zes dan doen?

Zie je: de nembutsu is "Ik hou van je" toegepast op het hele universum, toegepast op alles, toegepast op iedereen. Het is de universele vorm van "Ik hou van je". Het is het ontsluiten van de liefde in je hart en de liefde die overal in deze wereld glinstert. Het hele universum glinstert van de liefde. Dit is de betekenis van spiritualiteit, dit is de essentie van spirituele ervaring; en de spirituele weg is om dit in praktijk te brengen, om het op te nemen en uit te delen. En dit opnemen en uitdelen zijn, net als de in- en uitademing, de twee kanten van spiritualiteit: de rupakaya - in de wereld, de dharmaykaya - in het hart.

De dharmakaya in het hart is shunyata, is leegte, want ware liefde is voor niets, ware liefde is volkomen gratuit, totale vrijgevigheid, vrijgevigheid van geest. Een ware beoefenaar heeft een groot hart, een vrijgevig hart, een vrijgevigheid van geest, een vrijgevigheid van geest die overal reikt. Dit is de geest van de bodhisattva, het hart van de bodhisattva. Dit is Quan Shi Yin, die haar vriendelijkheid met totale vrijgevigheid over de hele wereld uitgiet. Dus, dit is de rupakaya, en daarachter - wat is er? Geen ego. Geen ego aanwezig. Niets! Leegte. Shunyata. Dit is de dharmakaya, de dharmakaya die het basisprincipe is waarop het boeddhisme is gebouwd. De pure open bereidheid om een kanaal te zijn voor universele liefde, onvoorwaardelijke liefde, liefde die overal reikt en de bodhisattva gelofte vervult: ontelbaar zijn de levende wezens. We beloven dat we ze allemaal zullen redden. Onmeetbaar zijn de Dharma-leringen en we zullen ze allemaal uitdrukken door middel van deze universele liefde.

Dus, Namo Amida Bu: Zes lettergrepen om je bestaan volledig te veranderen.

Ik hou van jullie allemaal.

Dank u wel.               

Dharmavidya              David

Geplaatst door Tineke Osterloh op 7 november 2020 en vertaald in het Nederlands door Vajrapala

You need to be a member of David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis) to add comments!

Join David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis)

Email me when people reply –