Soms wordt er gesproken over boeddhistische psychologie. Hier wil ik graag een woordje zeggen over hoe ik deze term begrijp. Wat is boeddhistische psychologie? Vaak stuit je in het Westen op dingen die beweren boeddhistische psychologie te zijn, maar als je ze goed bekijkt, merk je vaak dat ze niet echt boeddhistisch zijn. Ze zijn soms het gebruik van boeddhistische technieken, soms zelfs een aantal boeddhistische ideeën, zeker wat boeddhistische terminologie, in dienst van wat in wezen een westerse psychologie is.

Wat ik in mijn leven heb geprobeerd te doen - het was een van mijn belangrijkste werken, waarschijnlijk - is proberen het tegenovergestelde te doen. Ik ben begonnen met de vraagstelling: "Is het boeddhisme zelf een psychologie?" Boeddhisme is veel dingen. We kunnen zeggen dat het boeddhisme een religie is, het boeddhisme is een educatie, het is een cultuur. Misschien is het ook een psychologie? En ik denk dat dit eenvoudig te bevestigen is: Boeddhisme is een wetenschap van de geest. Dat is niet alles wat het is, maar het is zeker onder meer dat.

Dus, het boeddhisme is misschien wel de meest psychologische religie, kunnen we zeggen. De Abhidharma, onderdeel van de Trikaya, fundamentele teksten van het boeddhisme, houdt zich bezig met de aard van de geest. Wat is de geest? Waaruit bestaat de geest? Hoe werkt de geest? Hoe functioneert hij, en zo verder? En het basisprincipe dat hier wordt geannonceerd, op eenvoudig niveau is de stelling dat de geest "helder en inzichtelijk" is.

Met andere woorden: het verstand is altijd bezig en het verstand heeft altijd een object, er is altijd iets gaande, en dat proces van de geest die aan de gang is wordt op allerlei manieren geconditioneerd. Wat de geest doet, hoe de geest de dingen structureert, berust op omstandigheden. Sommige van deze omstandigheden bevinden zich, eenvoudigweg gezegd, in de buitenwereld en sommige van deze omstandigheden bevinden zich in de binnenwereld, maar er is een structuur. Het boeddhisme geeft veel inzicht in hoe die structuur werkt. Het heeft het over het afhankelijk ontstaan: geestesstaten ontstaan in afhankelijkheid van een constellatie van condities. Er kunnen veel verschillende condities zijn die bijdragen aan een enkele geestesstaat. Zelfs de term "toestand" mist misschien een beetje het punt omdat dit allemaal processen zijn. De geest is de hele tijd in "zijn" en in "worden". Het verstand is "aan het worden"; en wat het verstand wordt, hoe het verstand wordt, berust op voorwaarden; en in de Abhidharma zijn er lijsten van deze voorwaarden, er zijn "mentale factoren" - een poging om de mentale factoren die bijdragen aan de vorming van de geest te onderscheiden. En zeer basale boeddhistische teksten zoals de Dhammapada er één is, zeggen:

De geest is de baas

De geest is de voorloper

Afhankelijk van hoe de geest is, zo ontvouwt het leven zich.

Dus, in het boeddhisme is er grote nadruk op de geest en hoe de geest zal worden ontwaakt en hoe de geest zal worden gecultiveerd. Het Boeddhisme bestaat in wezen uit die twee dingen: het ontwaken van de geest en vervolgens de cultivatie van de ontwaakte geest. De geest van elke persoon is in verschillende mate ontwaakt en we hebben de notie van verlichting als een volledig ontwaakte geest. Dit is de Boeddha. Maar, kortom, er zijn vele graden van ontwaken. Boeddhistische psychologie heeft te maken met het begrip daarvan en de toepassing van dat begrip in een proces dat wezens bevrijdt.

Dus, dit is de stof, de inhoud van de Boeddhistische psychologie.

Dank u wel.                                          Namo Amida Bu

Dharmavidya                                       David

Geplaatst door Tineke Osterloh op 10 januari 2021 en vertaald in het Nederlands door Vajrapala

 

 

You need to be a member of David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis) to add comments!

Join David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis)

Email me when people reply –