In de Tibetaanse boeddhistische scholen wordt een leraar een Lama genoemd. In dit woord "lama", betekent de "la" " hoge" of "beste", en "ma" zoals in vele talen, betekent "moeder". Dus, de Lama is de "beste moeder", en dit idee, dat de leraar, idealiter zelfs de Boeddha, als een moeder is, is zeer wijdverbreid in het boeddhisme. Het mededogen van de Boeddha's is als de gevoelens van een moeder voor een kind.
Ik herinner me dat toen ik een kind was, mijn ouders me meenamen naar Cyprus. Ik was enig kind en mijn moeder was alleen met mij omdat er niet veel andere Engelsen waren; en toen ik nog maar drie jaar oud was, besloot mijn moeder dat het een goed idee zou zijn als ik naar de plaatselijke kloosterschool zou gaan; en blijkbaar - ik herinner me dit niet direct - maar blijkbaar bracht ze me naar de school en stond ze daar te praten met de non die me in het gebouw zou brengen en overhandigde ze me aan de non, zuster Kevin, en ik barstte in tranen uit en huilde bitter, maar mijn moeder zette zich schrap en liep weg en ging achter een naburige heg staan en keek van een afstandje toe; en blijkbaar, zodra ze uit het zicht was, stopten mijn tranen en raakte ik geïnteresseerd in wat deze nieuwe wereld was, die ik nu betrad en zuster Kevin nam me bij de hand en leidde me het gebouw binnen - en ik was ok. En mijn moeder was natuurlijk enorm opgelucht om te zien dat alles in orde was.
En natuurlijk is dit ... is dit een veel voorkomend gevoel en een moeilijkheid die men tegenkomt: de moeder voelt grote tederheid voor het kind en wanneer het kind huilt en van streek is, wil de moeder het kind alleen maar troosten, maar tegelijkertijd weet de moeder dat het soms het beste kan zijn om zichzelf te vermannen en het kind de wereld in te laten gaan en niet al te beschermend te zijn.
Zo is het ook in de relatie van een spirituele leraar tot de discipel. De leraar wil de discipel beschermen en voeden, maar weet ook dat je, om de discipel te laten groeien, soms deze situaties onder ogen moet zien, waar er onrust is of een uitdaging, of een moeilijkheid en je moet jezelf sterken en omgaan met de emoties die naar boven komen.
Wij hopen allemaal voor degenen voor wie wij verantwoordelijk zijn, dat zij nieuwe werelden zullen verkennen, dat zij zullen groeien en zich ontwikkelen en nieuwe dingen zullen aangaan. In onze Global Sanga zien we dat mensen verantwoordelijkheden op zich nemen, dingen organiseren, verder komen, de moeilijkheden oplossen die zich voordoen. Dit is iets prachtigs. We geven allemaal veel om elkaar - zoals moeders om hun kinderen.
Hartelijk dank Namo Amida Bu
Dharmavidya David
Geplaatst door Tineke Osterloh op 7 maart 2021 en vertaald in het Nederlands door Vajrapala
Replies