In onze Upavastha Volle Maan retraites gebruiken we de Vajrasattva 100-lettergrepige dharani. Deze dharani - een dharani is een soort uitgebreide mantra - wordt geassocieerd met zuivering. Vajrasattva is de bodhisattva (of yidam) van de zuivering; en de puurheid of zuiverheid, en betekent hier ware liefde, pure liefde. De mantra luidt als volgt:

 

Om Vajrasattva samaya, manu palaya,

Vajrasattva teno patita, dridho me bhava,

Suto kayo me bhava, supokayo me bhava,

Anurakto me bhava;

Sarva siddhi me prayacha,

Sarva karma sucha me,

Tzitam shriyan kuru hum,

Ha ha ha ho,

Bhagavan sarva Tathagata

Vajra ma me muntsa,

Vajra bhava

Maha samaya sattva

Ah Hum Phat ♫

 

Deze mantra kan vele malen herhaald worden en is, zoals al deze dharanis, een aanroeping, een aanroeping van Vajrasattva.

Vajra betekent "de diamant". De diamant is het kostbaarste juweel. De term Vajra kan ook "een bliksemschicht" betekenen. Dus, er is hier tevens een betekenis van grote kracht. Dus: zuiverheid, schoonheid, kracht - alles in één. Sattva betekent een wezen, een spirit. Dus, dit is de spirit van de Vajra. Dus, men roept die spirit aan en dit is de spirit van hernieuwde zuiverheid, dus, we doen dit aan het begin van een nieuwe maanmaand. We laten alle dwalingen en problemen van de vorige maand achter ons en roepen de hulp in van Vajrasattva om opnieuw te beginnen, om met een schone lei te beginnen, met zuiverheid.

Samaya: - Vajrasattva samaya - samaya betekent gelofte. Dus, het is als een verbintenis. We verbinden ons aan Vajrasattva. Vajrasattva verbindt zich aan ons. Dus, we zijn verenigd met Vajrasattva op dit punt, bij het begin, en de betekenis van de mantra heeft in essentie te maken met het vragen aan Vajrasattva om ons te steunen, om ons goed te vinden, om tevreden met ons te zijn, om volledig voldaan over ons te zijn: om van ons te houden, dit is de  essentie. Vajrasattva zal van ons houden en door die liefde zullen we onze geest zuiveren, zullen we een deugdzaam leven leiden. Dit is de basisbetekenis en het is ook een smeekbede dat Vajrasattva ons niet in de steek laat.

Soms wordt het de "Koning der Mantra's" genoemd, want als Vajrasattva altijd bij ons is, zal dit ons de moed in ons hart geven om een waarachtig en deugdzaam leven te leiden, om alle moeilijkheden te doorstaan die we in de komende maand kunnen tegenkomen. Het is dus een soort liefdesteken, zo je wilt, een liefdesteken verbindt de geliefden, en in dit geval worden we bemind door Vajrasattva. Soms zie je een iconografie van Vajrasattva alleen, soms is Vajrasattva verenigd met een gemalin. Dus, er is hier een element van verenigd zijn, verbonden zijn door liefde die de twee wezens verbindt.

Dus roepen we Vajrasattva aan in ons leven, om ons te helpen op een ware Dharmische manier te leven in de komende maanden.

 

Namo Amida Bu                           Hartelijk dank

 

Dharmavidya                                David

 

Geplaatst door Tineke Osterloh op 25 februari 2021  en vertaald in het Nederlands door Vajrapala

You need to be a member of David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis) to add comments!

Join David Brazier at La Ville au Roi (Eleusis)

Email me when people reply –